Historia Nadmorskiej Kolejki Wąskotorowej

Z początkiem XX wieku Pomorze Zachodnie pokrywała gęsta sieć kolei wąskotorowej. Łączna długość torów, osiągająca 740 kilometrów, stawiała ten region na jednym z czołowych miejsc w Europie. Integralną częścią tego systemu była Gryficka Kolej Wąskotorowa. Na jej linie składało się bagatela­ przeszło 175 kilometrów torów. Wszystko zaczęło się w 1896 roku, kiedy to pierwsza z tras połączyła ze sobą Gryfice Wąskotorowe z Niechorzem.

Na przestrzeni kolejnych lat powstawały nowe linie, a trasy poddawano korektom, omijając terenowe przeszkody. Rozstaw torów z czasem uległ zmianie z 750 mm na 1000 mm.

Połączenie nadmorskich miejscowości korzystnie wpłynęło na ich rozwój. Po I Wojnie Światowej kolej niestety podupadła. Sytuacja ta powtórzyła się także po kolejnej wojnie. Wkrótce jednak wyremontowano infrastrukturę, a kolej odegrała ważną rolę w odbudowie regionu po działaniach wojennych ostatniej wojny.

Lata dobrobytu nie trwały jednak długo, gdyż transport kolejowy wyparty został przez wygodniejszy i szybszy transport drogowy. Mało tego, część infrastruktury została zniszczona lub rozkradziona. Takiemu obrotowi spraw stanowczo sprzeciwiły się władze Gminy Rewal. W 2002 roku przejęły pozostałości Kolei, nadając jej oficjalną nazwę Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej. Obecnie czynna linia łączy ze sobą Gryfice Wąskotorowe z Pogorzelicą, przechodząc przez Trzęsacz, Rewal, Śliwin i Niechorze. Trasa ma niespełna 40 kilometrów długości, co stanowi zaledwie 22% stanu pierwotnego.

Atrakcję nazywa się potocznie “Ciuchcią Retro”. Jeszcze do niedawna w skład taboru wchodziła zabytkowa lokomotywa parowa Px­48­3196, zwana Parysem. Powstała w pierwszej polskiej fabryce lokomotyw w Chrzanowie, w 1950 roku. Parys ciągnął za sobą zabytkowe wagony osobowe oraz towarowe.

Obecnie, Nadmorska Kolej Wąskotorowa jest niemałą atrakcją, a potwierdzeniem tych słów niech będzie fakt, że w 2010 roku, ­a więc w ostatnim sezonie przed renowacją­, zabytkowy tabor przewiózł przeszło 120 tysięcy turystów. Mało tego, w 2009 roku w Niechorzu odbył się ogólnopolski zlot miłośników kolejnictwa, w ramach którego zorganizowano Mistrzostwa Polski drezyn wąskotorowych. Tego samego roku, podróż składem ciągniętym przez Parysa, odbył sam prezydent RP – Lech Kaczyński.

Warto pamiętać, że kolejka kursuje wyłącznie w sezonie letnim. W innych porach roku istnieje możliwość wynajęcia całego składu.

W latach 2011 ­ 2013 cała infrastruktura przeszła renowację, mającą na celu zwiększenie komfortu podróżujących oraz zabezpieczenie tego wyjątkowego zabytku kolejnictwa. Jeszcze parę dekad temu można by sądzić, że relikt Gryfickiej Kolei Wąskotorowej odejdzie w niepamięć. Tymczasem, za sprawą zręcznej administracji oraz dużego zainteresowania wśród turystów, ten zabytek techniki przeżywa swoje lata świetności. Z podróży chętnie korzystają młodsi i starsi, indywidualni odwiedzający oraz całe grupy. To świetna alternatywa podczas zwiedzania Wybrzeża Rewalskiego. Planując nadmorskie wyprawy, swobodnie można połączyć spacery z przejażdżką Kolejką. Mało tego, wszystko to można jeszcze urozmaicić jazdą na rowerze, dzięki programowi Rewal Bike System. Wagony zabytkowego składu przystosowane są bowiem do przewozu rowerów.


Dodano: 2016-06-10 15:35:00

Komentarze (2)
Anonim
26.05.2021 06:43

Przejazd kolejką wąskotorową wspominam bardzo dobrze! Dzieciaki miały niezłą frajdę, a ja z mężem mogliśmy oglądać urokliwe widoki za oknem.

Anonim
17.07.2021 17:32

Bardzo ciekawa historia, muszę wybrać się tam kolejnym razem.

Dodaj komentarz